Aftellen

  • 0

Aftellen

Tags : 

Noord/Zuidlijn

Aftelbord Noord/Zuidlijn

Elke keer als ik een werklocatie van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam binnenstap, word ik geconfronteerd met grote aftelborden: nog zoveel dagen, uren, minuten en seconden tot 22 juli 2018… dan gaat de Noord/Zuidlijn rijden!

Natuurlijk, al vele jaren werken we hier naartoe en kijken we ernaar uit. Een hele spannende datum. Zouden we het halen? Wat moet er nog allemaal gebeuren voor die tijd? Hoe zal die dag eruit zien? En wat gebeurt er daarná?

Aftellen is spannend, je verheugt je ergens op en de spanning bouwt zich op tot het moment dáár is. Aftellen deed je als kind als je jarig was, Sinterklaas in aantocht was, de grote vakantie in zicht was en je – als katholiek kind – dagelijks een deurtje van de adventskalender mocht openen. Ook in de vastentijd was het aftellen geblazen. Na 40 dagen boterham-met-tevredenheid snakte je naar wat snoepgoed en was je blij dat Pasen in aantocht was. En op 31 december tellen we massaal af naar een nieuw jaar vol geluk en voorspoed.

Als kind heb je weinig zorgen, je streept de dagen weg en geniet alvast van de voorpret. Het enige nadeel van wachten is dat het zo lang duurt. De dagen kruípen voorbij en het schiet maar niet op. Zo niet bij de Noord/Zuidlijn. Daar gaat de tijd véél te snel! Telkens als je langs die tijdklok loopt denk je: nog zo weinig dagen? Zal de datum inderdaad gehaald worden?

Het lijkt nogal overmoedig, deze aftelborden ophangen terwijl het nog niet zeker is of deze datum gehaald wordt. Het voelt een beetje als een tikkende tijdbom die op tijd ontmanteld moet worden. Niet als iets waar je je op verheugt of naar uit kijkt.

Ook vandaag verschenen er weer zorgelijke berichten over de haalbaarheid van 22 juli. Er zijn nog een hoop problemen die voor die tijd verholpen moeten worden. Of dat gaat lukken? Dat weten we nog niet. De directeur van de Noord/Zuidlijn, die dagelijks langs de tijdklok loopt, lijkt zich niet erg druk te maken. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in.

Eén ding is zeker, de metro gaat hoe dan ook rijden en 22 juli is de historische datum van de eerste rit. Deze datum markeert óók het aflopen van een enorm project. Samenwerkingsverbanden zullen verdwijnen, projectmedewerkers vertrekken en prachtige werklocaties worden gesloten. Maar zo ver is het nog niet, ook ná 22 juli moet er een hoop gebeuren. Onze tijdklok loopt nog even door (HH).


  • 0

Mijnen in een geflipt klaslokaal

Tags : 

Workshop Tekstmining

Tijdens VOGIN-IP lezing zal Hugo Benne twee workshops verzorgen over tekstmining. Op de website van VOGIN-IP-Lezing 2018 zijn hierover twee blogs gepubliceerd: ‘Data-expert in twee uur?‘ en ‘Mijnen in een geflipt klaslokaal‘.

Tekstmining

De inschrijving voor beide workshops verloopt voorspoedig, maar er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar! (HB)


  • 0

  • 0

Workshop tekstmining

Tags : 

Data scientist

Op 28 maart 2018 vindt het jaarlijkse VOGIN-IP-lezing event weer plaats met deze keer ‘Zoeken en vinden’ als centraal thema. Ik sta die dag op het programma om een workshop te verzorgen over data- en tekstmining. Heleen refereerde in haar vorige blog over e-mail-archivering er al aan dat ik aan mining een blog zou gaan wijden. Dus bij deze. Belofte maakt immers schuld … 🙂

De workshop over mining wil ik heel praktisch gaan aanpakken. Geen theoretische verhandeling of moeilijke wiskundige formules, maar daadwerkelijk zelf aan de slag met mining. Een workshop vóór en dóór informatiespecialisten. Op een conceptueel en toegepast abstractieniveau. Voor de Haagse Hogeschool ben ik bij de opleiding HBO-ICT (en specifiek voor de differentiaties IMS en IDM) betrokken als docent en onderwijsontwikkelaar voor het onderdeel ‘Mining’ binnen een onderwijsmodule over ‘Big data’. Deze module zal ik ook als uitgangspunt nemen voor de VOGIN-IP workshop. Maar hoe een lesmodule van 10 weken te vatten in een workshop van 2 uur? Dat leek mij in eerste instantie schier onmogelijk. Na wat overleg kwamen we tot de conclusie dat de enige oplossing hiervoor is om de workshop volgens het ‘flipped classroom‘ principe te gaan organiseren: van te voren krijgen de deelnemers ‘huiswerk’ en de opdracht om wat filmpjes te bekijken en software op een laptop te installeren. De voor deze opdrachten benodigde theorieoverdracht vindt dus voorafgaand aan de workshop plaats. Tijdens de workshop zelf gaan de deelnemers heel concreet zelf aan de slag met één of meerdere tekstminingopdrachten. Dus lekker activerend en constructivistisch bezig zijn met een casus en géén slaapverwekkende PowerPoint-terreur.

Data- en tekstmining is het domein van de ‘data scientist’. Tijdens het voorbereiden van deze workshop realiseer ik mij dat: a) Data scientists schapen zijn met vijf of meer poten, b) Dat ik geen ‘data scientist’ ben en dat waarschijnlijk ook niet zal worden (het slechte nieuws) en c) Dat de vaardigheden en kennis waarover de informatiespecialist van nu beschikt één van de poten van het ‘data science’ schaap kan vertegenwoordigen (het goede nieuws). En dan met name op het gebied van het minen van ongestructureerde (tekstuele) informatie. Informatiespecialisten zijn immers van oudsher bezig met het vinden, ordenen, structureren, classificeren en metadateren van (ongestructureerde) informatie. Laat dat nou ook taken zijn die bij data- en tekstmining heel belangrijk zijn.

In Europa is het EDISON Project gestart om het beroepsprofiel van de data scientist vorm te gaan geven. In dit project, een consortium van zeven organisaties, wordt gewerkt aan een framework voor de beroepstaken en competenties van de ‘data scientist’ professional. Dit framework bestaat uit 5 competentiegebieden: 1) Data Science Analytics, 2) Data Science Engineering, 3) Data Management, 4) Research Methods and Project Management en 5) Business Analytics. Met name het competentiegebied ‘Data Management’ bevat competenties en vaardigheden die de informatiespecialist bekend zullen voorkomen. Hieronder vallen bijvoorbeeld zaken als ‘Make available’, ‘Data quality’, ‘Data governance’, ‘Archive’, ‘Preserve’, ‘Ontology’ en ‘Metadata’.

Kunnen informatiespecialisten een rol gaan spelen binnen het data science vakgebied? Ik denk van wel. In ieder geval ga ik hierover graag met jullie in discussie. Reageer dus gerust op deze blog! (HB)


 


  • 0

E-mailarchivering

Tags : 

Enkele jaren geleden was ik op een congres op een boot in de havens van Rotterdam. Een Amerikaan met indrukwekkend cv en dito reputatie voorspelde daar dat we over een paar jaar niet meer zouden mailen. Op de universiteit waar hij werkte, mailden studenten al niet meer. Ze communiceerden op andere manieren, maar niet meer via e-mail.

Ik zette wel wat vraagtekens bij die stelling. Whatsappen deden we nog niet op grote schaal maar werd misschien wel belangrijker. E-mail was toch een handig medium, redelijk snel  en een goede vervanger van papier.  En in mijn omgeving werd er nog heel wat afgemaild. Ik kon me er dus niks bij voorstellen, niet meer e-mailen. Maar ja, in 1999 konden we ons ook niet voorstellen dat we niet meer zonder smartphone zouden kunnen, dus wie weet wat er allemaal verandert in de toekomst.  Kijk nog eens naar de hilarische filmpjes over de mobiele telefoon:

Vorig jaar volgde ik de zomersummerclass “Quit e-mail” bij mijn collega’s van de Gemeente Amsterdam. Ook alweer een pleidooi om niet te mailen. Maar in deze masterclass ging het vooral om het tegengaan van overbodige e-mail (iedereen in de cc, een mail sturen terwijl je naast iemand zit etc…) Dus ja, het zou kunnen dat we in de toekomst minder gaan mailen of helemaal niet meer mailen, want die volle mailboxen zijn een ergernis. Maar hoe zouden we dan communiceren? Mensen willen toch alles nog ‘op papier’ hebben, wat tegenwoordig nog betekent: ‘zet het op de mail, dan ligt het vast’. Bij de vluchtige social media lijkt me dat lastig. Ik hou me dus voorlopig nog bezig met het vastleggen van de inhoud van die mailboxen. We stellen kaders en richtlijnen op, ontwikkelen een tool om e-mails in bulk op te slaan en helpen collega’s bij het opruimen en selecteren van wat vastgelegd moet worden. Lees meer daarover in het interview dat vorige maand op het intranet van Gemeente Amsterdam verscheen:

Wie weet hoeven we in de toekomst niets meer handmatig te archiveren, dan worden al onze gesprekken, chats en tweets automatisch vastgelegd. Dan kunnen we alle relevante info uit onze tweets en appjes “minen” met algoritmen. Datascientists hebben we dan nodig. We hebben het dan over ‘datamining’, waar Hugo de volgende blog over mag schrijven… (HH).


  • 0

Bloggers-block

Tags : 

‘Heleen, we gaan bloggen!”, appte Hugo vrolijk vandaag. “Yeah!”, reageerde ik enthousiast, ik liet me niet kennen en zou zo’n blog wel even uit mijn mouw schudden. Toevallig had ik gisteren nog een beetje les gekregen in het bloggen. Bij het advocatenkantoor waar ik sinds kort aan het werk ben, worden de advocaten ook aan het bloggen gezet. En als zij het kunnen kan ik het toch ook, dacht ik overmoedig 😉

writers-block

Dat het die advocaten niet allemaal even gemakkelijk af gaat, daar dacht ik maar niet aan. Het is lastig om je veilige jargon los te laten en te schrijven in eenvoudige taal. Je wil volledig zijn, niet al te onnozel overkomen en het moet allemaal wel kloppen wat je schrijft.

Er zijn bij het advocatenkantoor een paar medewerkers die hun collega’s helpen bij het schrijfproces. Zij hebben een mooie workshop ontwikkeld en leren zo kort en bondig te schrijven voor een ander publiek dan de advocaten gewend zijn. Dat levert uiteindelijk goede blogs op, maar kost veel tijd en moeite aan begeleiding. Zo vanzelfsprekend is het dus niet, een goed blog schrijven. Ik wist dat ik net als de advocaten moeite zou hebben met die drempel, maar ik had nog ruim de tijd om mijn stukje te tikken en stelde het nog maar even uit.

Een uur na het eerste appje van Hugo, alweer een nieuw berichtje van hem: ‘Is je blog al af? Ik heb er al twee geschreven!’ Dat Hugo snel is en alles al gedaan heeft terwijl ik nog in de nadenk-modus zit, daaraan ben ik wel gewend. Maar nu moest ik toch wel heel snel in actie komen. Gelukkig dacht ik aan de blogles bij het advocatenkantoor en de tip die ik daar kreeg: ‘Bloggen is vooral een kwestie van doen: gewoon beginnen met typen en daarna schrappen’. En nu ik daarmee ben begonnen, blijkt het stuk al bijna af en vind ik het ook nog leuk om te doen.

De productie van Hugo zal ik niet halen, maar over een paar weken blog ik zeker weer! (HH)

 


  • 0

What the hack is a Googlewhack?

Tags : 

Een leuk tijdverdrijf op het Internet, waarmee je tegelijkertijd ook je zoek- en informatievaardigheid (en die van studenten) kunt trainen, is om te zoeken naar een Googlewhack (Google Whack?). Wat ‘the hack’ is een Googlewhack?

Een Googlewhack is combinatie van exact twee woorden die als resultaat exact één hit oplevert. Niet meer en niet minder. Is dat mogelijk? Ja dat is mogelijk. In mijn lessen die ik verzorg voor HBO-ICT zet ik dit in om studenten na te laten denken over de keuze van de zoektermen waarvoor ze kiezen bij het zoeken naar informatie. Ze bewust maken dat die keuze grote invloed heeft op het zoekresultaat.

Hoe doe je dit dan? Bij het vinden van de Whack is het zaak om a.) de zoektermen zo specifiek mogelijk te kiezen en b.) deze termen zodanig te kiezen dat ze weinig of niets met elkaar te maken hebben. Dat levert hilarische resultaten op.

Voorbeelden? Ja die kan ik hier wel noemen maar dan is het gelijk geen Whack meer! Nou vooruit, eentje dan. Maar dan wel als afbeelding:

Googlewhack

Studenten vinden deze opdracht over het algemeen erg leuk om te doen als oefening en leren zo dat het kiezen van de juiste specificiteit van de zoektermen ‘matters’. Ze gaan vaak helemaal los op deze opdracht.

De Googlewhack is ooit bedacht door Dave Gorman, een Australische stand-up comedian (zie video). Leuk om die show eens te bekijken op een donkere en regenachtige zondagmiddag. (HB)



  • 0

Auteursrecht en reprorecht in het HBO: wat mag wel en wat mag niet?

Tags : 

Mag een artikel integraal worden gepubliceerd in een reader of in een elektronische leeromgeving (ELO)?

Voor het onderwijs geldt een zogenaamde onderwijsexceptie. In het HBO is deze neergelegd in de zogenaamde “Readerovereenkomst HBO“. Deze overeenkomst is afgesloten tussen de Vereniging voor Hogescholen (voorheen HBO-Raad) en de Stichting Pro die zorgt voor de inning van reprorechtvergoedingen en controle op auteursrecht binnen het hoger onderwijs. Onderdeel van deze overeenkomst is het (deels) afkopen van het auteursrecht binnen het HBO voor lesdoeleinden.

In het kort:   

  • Artikelen en/of delen uit een tijdschrift: niet meer dan 8000 woorden overnemen, mits niet meer dan 1/3 dan het gehele artikel;
  • Dit geldt zowel voor readers als voor elektronische leeromgevingen (BlackBoard, N@tschool, WordPress, Dropbox etc.);
  • Een artikel kan alleen in zijn geheel in een reader of ELO worden geplaatst als er een reprorechtvergoeding is afgedragen aan de Stichting Pro.

Het is vaak veel handiger om een link of deeplink naar het artikel in een databank op te nemen. Je verwijst dan naar een externe bron en bent het artikel dan dus niet aan het “herpubliceren” in de eigen lokale netwerkomgeving. Gebruik dan wel een permalink (permanente of persistent link). Te herkennen aan de twee kettingsschakeltjes. De meeste databanken ondersteunen permalinks. (HB)


Recente berichten

Aftellen

Performance assessments

Workshop tekstmining

Wat zoekt u?

Tweets